HABER DETAYI
Mutluluğun Markası



Alman Kalitesi Çin Dinamizmi ile Birleşiyor
28.11.2013
Rainer Kern, Kıdemli Operasyon Müdürü, MID(Midea Uluslar Arası Departman)
Bu ay, Midea Uluslar Arası Departmanının (MID) Kıdemli Operasyon Müdürü Rainer Kern ile söyleşi yaptık. Rainer uluslar arası iş geçmişi ile MID'de Operasyon Departmanı için yeni bir ekip oluşturmak ve Midea'nın işlerini yeni alanlara genişletmek üzere buraya geldi.


ADV: Merhaba, Rainer. Bu söyleşi için bana zaman ayırdın, teşekkür ederim. Midea'ya katılmadan önceki deneyimlerinden bahsederek başlayalım mı?

Rainer: Farklı şirketlerde ve ülkelerde deneyim kazandım. Genç yaşlardan bu yana arabalar benim için büyüleyici olduğundan, kariyerime Daimler Benz'de filo satışları konusunda çalışarak başladım. Daha sonra çeşitli kaplama malzemeleri ve dekoratif ürünler üreten bir kimyasal şirketine geçiş yaptım. Aynı zamanda İngiltere, Tayland olmak üzere farklı ülkelerde çalıştım; tabi bir de Almanya [Gülüyor].

ADV: Çin'de başka iyi şirketler de var. Seni Midea'ya çeken şey neydi?

Rainer: O sırada Çin'de bir iş arıyordum ve Midea bana MID'deki Operasyon Departmanı'nı geliştirmem için çok ilginç bir teklifte bulundu. Benden bir ekip kurmam ve Midea'nın işini yeni alanlara genişletmem istendi. Bu tam da benim aradığım şeydi. Bu nedenle taşlar yerine oturmuş oldu.

ADV: Görev almış olduğunuz pozisyonunuzda tam olarak ne yapıyorsun?

Rainer: Tedarik zinciri yönetimi, global satın alma, kalite yönetimi, satış sonrası yönetimi, BT, hukuk, uyumluluk, ve süreç yönetiminin başındayım. Ancak yakın gelecekte MID için daha stratejik soruları daha fazla ele almak üzere odak değiştireceğim.

ADV: Midea'daki diğer yöneticilere göre yönetim tarzında ne gibi farklılıklar görüyorsun? Sence bu işleri daha da zorlaştırıyor mu, yoksa senin için bir avantaj mı oluşturuyor?

Rainer: Birçok farklılık var diyebilirim. Çin iş kültürü ve beklentileri; ekibim ve diğer çalışma arkadaşlarım için önemli, bunları karşılamak için karma bir tarz kullanmaya çalışıyorum. Ancak aynı zamanda açık fikirlilik ve ekip odaklılık gibi bazı batı unsurlarını da katıyorum. Bu sayede ekibim daha işbirlikçi bir ortamın faydalarını görüyor. Ekibimden gelen girdilere gerçekten değer veriyorum ve aslında onları girdi ve fikir oluşturmaları için zorluyorum. Fikirlerini ve düşüncelerini duymayı gerçekten seviyorum, çünkü bana göre herkesin yaratıcılığı var. En büyük farklar bunlar.

Tabi ki farklı bir iş ortamına girdiğinizde her zaman zorluklar var, özellikle farklı bir ülkede. Öncelikle şirketin kültürünü, işlerin normalde neden ve nasıl yapıldığını anlamalısınız. Ama bunu anladıktan sonra kendi yolunuzu geliştirmeniz gerekiyor. Temel nokta aslında bu. Yüzleşilen zorlukları inkar etmek mümkün değil. Ancak açık fikirli olduğunuzda kendi yolunuzu bulabileceğinize inanıyorum.

ADV: Buradaki işinde ve buradaki hayatında başka ne gibi zorluklar var?

Rainer: İlk mesele dil, hala öğrenmeye çalışıyorum. En büyük zorluk bu. Örneğin İngilizce ve hatta Endonezyaca bile öğrendiğinizde ortak alfabe ile okuyabilirsiniz. Çincede çok farklı bir harf kümesi var; resim temelli bir dil. Gerçekten "tınlamalı" bir dil değil. Gerçekten çok farklı bir kültür, insanların çalışma, düşünme ve hareket etme şekilleri çok farklı. Bu şirkette başlayan bir yabancı için bu bir zorluk; çünkü Midea Çin'de kurulmuş ve büyümüş bir şirket. Bir aile şirketi. Çalışma arkadaşlarımın çoğu 10 yıl veya daha fazla süredir buradalar ve Midea'da çalışma konusunda engin deneyime sahipler. Burada zaten ağları var, bu nedenle kolaylıkla şu veya bu departmana gidip bilgi ya da yardım için ona buna soru sorabiliyorlar. Yeni gelen, özellikle de buradaki ana dili konuşamayan birisi için iletişim kurmak, doğru kişileri bulmak ve bu gibi bir ağ oluşturmak gerçekten zor.

ADV:Midea yakın zamanda daha fazla yabancı çalışan işe almaya başladı. Burada bir yıldan uzun bir süre geçirdiğine göre, Çin dışından yeni gelenlere nasıl bir tavsiye vermek istersin?

Rainer: Benim tavsiyem bir ekip oluştururken iyi bir karışım oluşturmak; Midea içinden insanlar olsun, ancak geri kalan ihtiyaçlarınızı karşılayacak yeni insanlar için de yer ayırın. Bir yandan Midea içinden iyi deneyimi olanların ekibinizde olması gerekir ve öte yandan yeni veya farklı fikirlere sahip kişiler de size yardım edecektir. Genel olarak tavsiyem bu. Yani farklılıklar ve karışım önemli.

ADV: Katılmadan önce Midea hakkında nasıl bir izlenimin vardı? Bu izlenim katıldıktan bir kaç ay sonra nasıl değişti ve şimdi bir yılın sonunda nasıl? Midea'nın beyaz eşya endüstrisindeki büyümesini şu anda ve gelecekte nasıl görüyorsun?

Rainer: Buraya gelip de satış galerisini ilk defa gördüğünüzde "Vay be, bu marka Çin'in LG'si veya Samsung'u olmalı. İnanılmaz bir şey" diyorsunuz. İlk izlenimim buydu. Çalışmaya başladığınızda tabi ki Midea'nın Çin'de çok büyük ve iyi tanınan bir şirket olduğunu ve beyaz eşya endüstrisinde çok ciddi bir itici güç olduğunu anlıyorsunuz. Ancak yurt dışına seyahat edip insanlara Midea'yı sorduğunuzda, Midea'nın hala marka olarak tanınmadığını fark ediyorsunuz. Yalnızca endüstrideki kişiler tarafından büyük bir OEM oyuncusu olarak biliniyor. Çin dışında Midea'nın adını duysanız bile, bu yalnızca bir Çin markası şeklinde oluyor; insanların zihinlerinde yer etmiş değil. Ben bu şirkette çalışmaya başladığımdan beri meydana gelen değişim de tam olarak bu zaten; benim alanlarım ile ilgili olarak piyasanın MID'e gelirken aklında olan ilk fikri değiştirmek.

Tabi ki Midea geniş ürün yelpazesi sayesinde çok büyük bir potansiyele sahip. Beyaz eşya piyasasındaki neredeyse tüm ürünleri kapsıyor ve buzdolabından klimaya, çamaşır makinesine, her şeyi ve daha fazlasını satma potansiyeli var. Benim gördüğüm kadarıyla Midea diğer Çin şirketleri ile karşılaştırıldığında eşsiz, çünkü artık yabancı piyasaların ihtiyaçlarını anlamak ve bu yabancı piyasalar için özelleştirilmiş ürünler geliştirmek konusunda çok daha odaklıyız. Bu nedenle Midea'nın Çin ötesindeki piyasalarda büyümek için çok iyi bir potansiyeli olduğunu söyleyebilirim.

Ayrıca Midea şu anda sadece uluslar arası bir OEM üreticisi olmaktan, global bir ODM ve OBM olmaya geçiş yapıyor. Bu evrim Midea için çok önemli bir büyüme yolu. Eğer bu yolda ilerlemeye devam ederse, çok başarılı bir şirket olabilir diye düşünüyorum. Potansiyel var. OEM'den ODM ve OBM'ye geçişi görmek için bile burada olmak çok ilginç. Midea'nın kilit özelliği bu ve MID bunu uluslar arası piyasalara sürebilir. Buradaki işimin en büyüleyici yönlerinden birisi bu; bu yeni büyüme hikayesinin bir parçası olmam.

ADV: Sence Midea'nın markasını Çin dışına yansıtmak için, kendi markasını deniz aşırı piyasalarda geliştirme yolunda atması gereken adımlar nelerdir?

Rainer: Çin şirketleri daha önceki yurt dışına açılma denemelerinden ötürü kötü bir ün edindiler ancak şu anda durum çok farklı, özellikle Midea için. Midea bu ülkelerde büyüme konusunda uzun vadeli bir hedefe sahip. Sadece bilgi almak için oralara gitmiyoruz. Carrier'la girdiğimiz işbirliği gibi, ortak teşebbüslerimiz şeklinde gerçek işbirliği arıyoruz. Bu gerçekten karşılıklı faydaya dayalı bir işbirliği; hem Carrier hem de Midea bundan faydalanıyor. Bence bu yabancıların bakış açısını önemli ölçüde değiştirdi. Diğer yandan, Midea da yabancıları buyur etme, onları şirkete katma konusunda açık fikirli olmalı; onlara nasıl genişleme alanı vereceği, onları Midea sistemine nasıl dahil edeceği, ve bunları nasıl daha kolay hale getireceği hakkında. Bazı insanlar buraya daha kısa bir süre için geliyor olabilirler, ancak eğer bir yabancı geliyorsa muhtemelen şirket içinde büyüyüp şirketin büyümesini de destekleyerek uzun vadeli kalma beklentisi ile geliyordur. Bu da Midea'nın bu yeni gelen kişinin katılımını daha iyileştirmek için farklı yapılar oluşturmasını gerektiriyor.

Aynı zamanda ilk olarak piyasaların ürünlerimizden ne beklediğini anlamamız gerekiyor. Bu da doğru ürünleri, doğru miktarda, doğru fiyata ve aynı zamanda doğru hizmet paketlerini sunmanız gerektiği anlamına geliyor. Örneğin, şu anda iş arkadaşlarımın üzerinde çalışmakta olduğu, marka taahhüdümüzü destekleyecek yeni bir satış sonrası hizmet süreci oluşturuyoruz. Artık tam bir paket üretiyoruz ve Midea'nın satışlarını artırmamız için piyasanın bizden ne istediğini daha derinlemesine araştırıyoruz.

ADV: MID'in (Midea Uluslar Arası Departmanı) Midea'yı ve markasını yurt dışına genişletme konusundaki rolü nedir?

Rainer: Midea için stratejik düşüncemiz, deniz aşırı işletmede çok markalı üretim ve satış kanalı olmak. Amacımız yabancı piyasalar konusunda bilgimizi ve uzmanlığımızı geliştirmek. MID için strateji ve konumlandırmamız budur. Ben ayrıca gelişerek yeni piyasalara girme ve mevcut piyasaları büyütme becerimizi gösterdiğimize inanıyorum. Tabi ki bu çok zor bir iş ve daha alınacak çok yol var. Ancak geçen yıldan beri burada temeli oluşturuyor, yeni yönetim çerçeveleri ve iş yapılarını yürürlüğe sokuyoruz. MID çok genç bir departman, bu nedenle hala büyümek için zamana ihtiyacımız var, ama gayet iyi yol aldık ve gelecekteki sorulara yanıt bulmak için öğrenmek ve yaratıcı olmaktan asla vazgeçmeyeceğiz.
Haberler